عوارض سینوزیت

عوارض سینوزیت اغلب در موارد سینوزیت درمان نشده یا بد درمان شده دیده میشود . در موارد سینوزیت حاد ممکنست عفونت از محدوده بینی و سینوس خارج شده و نواحی مجاور مثل چشم و یا مغز را درگیرکند . این عوارض ممکنست به قیمت جان بیمار تمام شود .سینوزیت مزمن در اکثر موارد سبب مرگ نمیشود ولی به شدت باعث پایین آمدن کیفیت زندگی میشود که توضیح داده خواهد شد .

عوارض چشمی
گسترش عفونت به چشم از عوارض مهم بوده ودر بچه ها بیشتر دیده میشود . در طی چند روز از شروع سرماخورگی ، تورم پلکها شروع میشود .چشم حالت برجسته و بیرون زده پیدا میکند . بتدریج بینایی کاهش یافته وچشم توانایی حرکت را از دست میدهد و سرانجام نابینایی بی بازگشت ایجاد میشود .

عوارض مغزی
گاهی عفونت درمان نشده سینوس به مغز میرسد .علایم بصورت سردرد شدید وتب میباشد .تشنج ،هیجانزدگی و در نهایت خواب آلودگی وکوما ایجاد میشود .در صورت عدم درمان فوری ،مرگ حتمی است .

اختلال بویایی
از عوارض شایع سینوزیت میباشد و سبب اختلال در درک مزه غذاها میشود وبیماران از خوردن غذا لذت نمیبرند .بیمارانیکه دچار اختلال شدید بویایی میشوند ،در معرض خطر بازماندن شیر گاز یا سوختن غذا هستند چون وجود دود یا موادآلوده کننده در محیط را درک نمیکنند .

تغییر شکل صورت
پولیپ بینی که گاه در جریان سینوزیت دیده میشود در موارد شدید ممکنست سبب پهن شدن بینی و تغییرات چهره شود .

ضعف مزمن و خستگی
سینوزیت مزمن از علل شناخته شده خستگی مزمن میباشد .

بوی بد دهان
سبب کاهش اعتماد بنفس و عدم حضور در فعالیتهای اجتماعی میشود .

خلط مزاحم
احساس دایمی خلط و نیاز به دفع آن از مهمترین عوارض اجتماعی بیماری است .

محدودیت در فعالیتهای جسمی
خستگی زودرس و کم آوردن نفس شایع است .

پیامدهای اقتصادی
سینوزیت از علل عمده غیبت از مدرسه یا محیط کار است .درمان آن نیز پرهزینه میباشد .غیبت از محل کار همراه هزینه های درمانی ،فشار مالی قابل توجهی بر دوش دولت و مردم وارد میکند .

شما میتوانید عکسهای مربوط به عوارض سینوزیت را در گالری عکس مشاهده نمایید .

محمد مهدی کاظمیان [ 1394-02-28 ]
عالی بود چی بگم